fbpx

Mrazené či čerstvé ?

Využi skvelú ponuku a zmeň svoj život len za 99 € mesačne

Pridaj sa k nám a o strave ťa naučíme viac

Je mrazené ovocie a zelenina rovnako zdravé a výživné ako čerstvé?

Každý z nás chodí do potravín len tak často ako potrebuje a nechce tam chodiť každý deň. Preto sa tu stretávame s problémom pri kúpe ovocia a zeleniny. Ich trvácnosť nie je tak dlhá a nám je častokrát ľúto, keď ich už pokazené vyhadzujeme do koša. Veľkým mýtom aj pri chudnutí je, že mrazené ovocie či zelenina nie sú vhodné potraviny.

Vtedy prichádza na rad mrazené ovocie a zelenina. Mnoho ľudí sa preto pýta, či sú mrazené rovnaké zdravé a výživné ako čerstvé. Poďme sa teda na to spolu pozrieť.

Je mrazené ovocie a zelenina rovnako zdravé ako čerstvé?

Pokiaľ si nepestujete vlastnú zeleninu alebo ovocie, väčšina čerstvých produktov, ktoré konzumujeme, sa zozbierala predtým, ako úplne dozrela, transportovala (niekedy cez štátne alebo dokonca vidiecke hranice) a potom sa naskladnila v obchode s potravinami. Následne si to kúpime, prinesieme domov, no nie vždy zjeme produkty hneď.

Čo má teda toto všetko spoločné s výživou?

Od zberu ovocia a zeleniny sa v nich pomaly začína strácať
obsah živín. Preto je také dôležité ich správne skladovať a zjesť ich čo najskôr po prinesení domov. Naproti tomu mrazené produkty sa zvyčajne zbierajú vo vrcholnej fáze dozrievania, čo znamená, že pred zozbieraním mali viac času na vývoj obsahu živín. Po zbere sa plodiny umyjú a rýchlo zmrazia. Toto rýchle zmrazenie pomáha udržiavať hladinu ich živín.

 

 

Stále však existuje šanca, že sa niektoré živiny môžu
stratiť. Napríklad zelenina je pred zmrazením zvyčajne blanšírovaná,

čo môže viesť k zníženiu množstva vo vode rozpustných vitamínov vrátane vitamínov C a B. Aj keď ovocie zvyčajne nebledne, niektoré, napríklad broskyne alebo mango, sú olúpané a odstránením šupky strácate vlákninu a pravdepodobne aj malé množstvo mikroživín.

 

 

 

Tiež sa zistilo, že po roku od zmrazenia vykazuje mrazené ovocie a zelenina ďalšiu stratu vitamínov rozpustných vo vode. Stručne povedané, pokiaľ nejedávate čerstvé ovocie priamo zo stromu alebo viniča, môže dôjsť k úbytku živín u čerstvých aj mrazených produktov.

Otázkou teda zostáva: čo je výživnejšie?

Aby sme na to odpovedali, jedna štúdia sa zaoberala hrsťou
bežného ovocia a zeleniny: brokolica, karfiol, kukurica, zelená fazuľa, zelený hrášok, špenát, čučoriedky a jahody. U každej položky sa porovnal obsah výživy medzi čerstvým, mrazeným a „čerstvým skladovaným“, čo znamená, že sa kúpil čerstvý a potom sa
skladoval 5 dní doma. 
Zatiaľ čo sa úroveň živín v čerstvom a čerstvo skladovanom produkte znížila, celkový obsah vitamínov sa medzi čerstvými, mrazenými a čerstvo skladovanými významne nelíšil.

 

 

Iné štúdie zistili podobné výsledky a pri niektorých sa zistilo, že mrazené produkty majú o niečo vyššie hodnoty živín či vitamínov v závislosti od druhu ovocia alebo zeleniny a skladovacích podmienok.

 

No našťastie je nepravdepodobné, že by došlo k významnému rozdielu v obsahu výživných látok a preto najdôležitejšie je keď v strave prijímate rôzne ovocie a zeleninu, či už čerstvé či mrazené.

Na začiatku robí cvičencom najväčší problém strach z pádu dozadu, ten ale po ukážke a samostatnom vyskúšaní prejde. V bežnom tréningu cvičte bez záťaže niekoľko sérií po 8-15 opakovaní. Až zosilniete, pohyb vedome spomaľte pre uistenie, že zvládate striktnú techniku. Až vtedy môžete vziať doplnkovú záťaž, kotúč na hrudník, jednoručky do rúk, prípadne veľkú činku na ramená. Niektoré borci týmito drepmi začínajú svoj tréning stehien, iní naopak si ich šetria na záver. Možno si cvik tak obľúbite, že budete mať výčitky ak ho do tréningu nezaradíte. 

V konečnom dôsledku teda na tom, či konzumujeme čerstvé alebo mrazené ovocie a zeleninu, pri našich cieľoch a chudnutí

Nezáleží

Share on facebook
Zdieľať článok

Prečítaj si viac

Krídelka alebo prsíčka?

Keď uvaríme kura s kožou, pozitívne sa to prejaví na šťavnatosti mäsa, ale ak ju pred zjedením odstránime, významne tým znížime množstvo kalórií a nasýteného tuku. Hlavne biele hydinové mäso z pŕs, zbavené kože, má menej energie aj nasýtených tukov, ktoré považujeme za aterogénne, to znamená, prispieva k usadzovaniu cholesterolu na cievnej stene.

Tréning funkčnej sily

Na druhej strane funkčná sila, schopnosť vykonávať fyzickú prácu, striedať dynamický režim so statickým, udržovať po dlhšiu dobu vysokú intenzitu, robiť to v aeróbne-anaeróbnych podmienkach a na pokraji kyslíkového dlhu, kedy lapáte po vzduchu a svaly pália ako peklo – to je niečo, na čo vás normálny tréning nepripraví.

Rímska Lavička

Existuje viac typov rímskych lavičiek na drepy. V zásade ale každý potrebuje úchyty na členky a operadlo pre lýtka, čo drží chodidla aj nohy na mieste, takže sa pri záklone neprevrátite. Stroj má úlohu fixačnú, jeho časti sa nepohybujú

bOOT CAMP

bEZ VÝHOVORIEK

Výsledky neprídu samé, musíš im pomôcť a tu si na správnom mieste

Prihláška